We zijn alweer aanbeland bij de laatste dagen van het schooljaar. Ondanks de hectiek die dat meebrengt is het ook goed om even terug te blikken op het schooljaar.

Onderwijs

Wat is er weer veel geleerd en beleefd en wat zijn de kinderen weer gegroeid. Zowel fysiek als sociaal emotioneel en in kennis en kunde. De leeropbrengsten zijn over het geheel genomen ook dit jaar weer goed op orde. Met het oog op het nieuwe inspectiekader en de veranderende wijze van opbrengsten beoordelen, zijn er aan de kant van de monitoring en borging van kwaliteit ook stappen gezet. Want het gaat al een aantal jaren erg goed en dat willen we graag zo houden. Ook met de minder meetbare opbrengsten mogen we tevreden zijn. Want wat een prachtig werk en ontwikkeling laten de kinderen zien. In beeld en geschrift, in liedjes en toneelstukken, in zorgdragen voor elkaar en na ruzie en gepest het weer leren goed maken en rekening leren houden met elkaar. Geen dag is hetzelfde en altijd is er wel een mooi leermoment waar te nemen.

Met de klassenouders en de medezeggenschapsraad hebben we ouderbetrokkenheid en het samen inhoud geven aan vrijeschoolonderwijs opgepakt. Komend jaar willen we daar verder mee, want samen maken we de school. Via deze organen hopen we dat de samenwerking tussen ouders onderling en tussen school en de ouders zowel nog rijker als efficiënter wordt.

Bij de audit zijn we gespiegeld door een externe auditor. Daaruit kwam naar voren dat we heel veel zaken goed doen en op orde hebben. Met name het omgaan met verschillen en de autonomie van de leerlingen kwam naar voren als punten waar nog wat te verbeteren valt. Ook de verschillen tussen de vaklessen als reken en taal en het periodeonderwijs kwam als aandachtspunt naar voren. Dit sluit aan bij wat we zelf ook zien als verbeterpunten. Deze zaken worden meegenomen in het beleidsplan waar we na de zomer mee starten. We hebben komend jaar dan ook wat meer studiedagen om hier goed mee aan de gang te kunnen gaan. We gaan daarnaast aan het werk met het ontwikkelen van een leerlijndans. Vanuit het kunstcircuit en een subsidie worden we als team geschoold en bijgestaan in het ontwerpen van dansonderwijs. Naast euritmie, toneel, muziek, tekenen, schilderen en handvaardigheid denken we dat het kunnen inzetten van dans een mooie aanvulling voor ons onderwijs kan zijn.

 

Ouderbijdrage en financiën

Vrijeschoolonderwijs is een relatief duur onderwijs. We vragen dan ook best wat aan vrijwillige ouderbijdrage om dat mogelijk te maken. Zo kun je schilderen op goedkoop printpapier en op zwaarder schilderpapier. De kwaliteit en de mogelijkheden van het schilderen zijn daarbij echter totaal verschillend. Door de ouderbijdrage kunnen we kiezen voor kwaliteit. Want juist de kwaliteit van de materialen, de kleuren en daarmee de beelden maakt dat we kunnen bereiken wat we beogen: het aanraken van iets in het kind wat er wezenlijk toe doet en waar hij of zij later in zijn leven uit kan putten en op kan bouwen.

In overleg met de MR wordt dat de ouderbijdrage besteed. Soms is dat lastig scherp te krijgen omdat niet altijd zo zwart-wit te scheiden is wat van de ouderbijdrage en wat van de reguliere middelen bekostigd wordt. De vraag die we onszelf dan stellen is: “wat zouden we moeten laten als de ouderbijdrage er niet meer zou zijn”. Dan blijkt dat er toch behoorlijk wat pijlers tenminste op de tocht zouden komen te staan. Het gaat daarbij niet alleen om materialen zoals in het voorbeeld hierboven, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om met halve klassen te werken bij kunstonderwijs, of de extra personele inzet bij euritmie maar ook zaken als vrijeschool specifieke scholing en verdieping kunnen voor een deel uit de ouderbijdrage bekostigd worden. In de bijlage een specificatie van de realisatie en besteding van de ouderbijdrage van afgelopen jaar.

Financieel gezien staat de school er gezond bij. Na een aantal jaren waarin tekorten weggewerkt moesten worden is het weerstandsvermogen weer op peil. Ook is er enige ruimte om te investeren in bijvoorbeeld leerling computers, gebouw (duurzaamheid en onderhoud) en leermiddelen. Ook hebben we van de stichting een bedrag gekregen wat we mochten besteden aan duurzaam cultuuronderwijs. We hebben ervoor gekozen om van dat bedrag de piano te vervangen. Ook hebben we een bescheiden geluidsinstallatie in de zaal aangelegd en een up to date geluidsapparaat voor in de klas aangeschaft. Op die manier zijn er meer mogelijkheden om moderne middelen te integreren in ons kunstonderwijs.

 

Personeel

Werkdruk en (financiële) erkenning zijn landelijk natuurlijk belangrijke thema’s geweest afgelopen jaar. Met de stakingen en met het niet kunnen vervangen bij ziekte hebben jullie als ouders ook het nodige gevoeld van de werkdruk en het leraren tekort.

Voor komend jaar hebben we wat extra formatie aangesteld om in elk geval de te voorziene uitval bij voorbaat op te kunnen vangen door een eigen docent. Voor de ziekte vervanging zijn we meer afhankelijk van de invalpool. Daarnaast werken we er zowel als school, als binnen de stichting en landelijk hard aan om voldoende invallers en voor de komende jaren docenten op te leiden en aan te nemen. Er zullen dan ook komend jaar meerdere stagiaires rondlopen op school.

Al met al kijk ik terug op een goed jaar en zie ik er naar uit om met een uitgerust team de kinderen na de zomer weer te mogen ontvangen om met elkaar zorg te dragen voor een rijke en inspirerende leeromgeving.

Een hele goede zomer!

 

 Lucas Sint