Weekbericht
Verkoudheid en Ventilatie
- Gegevens
- 18 september 2020
Verkoudheid – hoesten en pedagogisch klimaat: help!
Het is voor iedereen ontzettend frustrerend dat je geacht wordt de kinderen thuis te houden bij elke snotneus, kuchje of niesbui. Zeker nu het weer al deze klachten veroorzaakt en we allemaal weten dat 99% van deze gevallen in elk geval geen covid-19 betekend. Toch willen we allemaal ook niet dat hele klassen of zelfs de hele school (en dus ook hele gezinnen en familie en vrienden van…) thuis komen te zitten. Dus die ene kans dat het wél mis is, noodzaakt iedereen om de discipline op te brengen om toch bij klachten de kinderen thuis te houden.
Wat er nu aan het gebeuren is, is dat kinderen in de klas niet meer durven te niezen of hoesten. Dat kinderen zich in een loyaliteitsconflict voelen tussen school en ouders. Dat kinderen het gevoel hebben tegen juf of meester te moeten liegen over keelpijn of verkouden zijn. Thuis wordt soms, bewust of onbewust, meegegeven dat het allemaal wel meevalt en dat het met even neussnuiten op de wc wel moet kunnen. Op school zijn ze bang erop af gerekend te worden door de klas of door de leerkracht. Want ze weten donders goed dat kinderen met klachten naar huis gestuurd worden.
Oei, dit willen we echt niet. Het aller belangrijkste uitgangspunt voor onderwijs en al helemaal voor ons onderwijs is: veiligheid en vertrouwen. Daarom bij deze de hulpvraag om extra alert te zijn op de communicatie. Wij hebben als school jullie volledige support nodig. We moeten in ons handelen, denken en voelen uitstralen dat we één lijn volgen en er echt samen voor de kinderen zijn. Als er dingen zijn bespreek het dan met de leerkracht of met mij.
Natuurlijk is er een groot grijs gebied en is de definitie van verkoudheid, hoesten en keelpijn rekbaar en voor interpretatie vatbaar. Mijn arbitraire maatstaf is:
De leerling blijft thuis of moet worden opgehaald van school als:
Verder dus graag overleg bij twijfel. En: wij snappen ook hoe lastig het is voor ouders en dat jullie ook gewoon moeten werken en niet zitten te wachten op een kind thuis die helemaal niet ziek is. Helaas is het niet anders.
Dank voor alle begrip en support.
Lucas
Ventilatie op school
De ventilatie capaciteit en kwaliteit op scholen is de laatste tijd regelmatig in het nieuws omdat dit een directe link lijkt te hebben met het besmettingsgevaar. Daarnaast is een gezond binnenklimaat altijd al belangrijk voor het welbevinden, de concentratie en de gezondheid.
We hebben in (bijna) alle lokalen een modern ventilatie systeem wat constant de CO2 waarde meet en daar de afzuig capaciteit automatisch op aanpast. Alleen de kleuterklas van juf Gerty beschikt niet over zo een systeem. Ik heb de afgelopen week door middel van een steekproeven de werkelijke CO2 waardes gemeten en de systemen allemaal gecheckt en waar nodig opnieuw ingesteld. De conclusie is dat bij de hogere klassen de waardes behoorlijk oplopen maar niet boven de grenswaarde komen als er een uur met de hele klas is gewerkt en weinig extra is gelucht. De waarden dalen daarentegen ook weer heel hard als er even goed doorgelucht wordt. Bij de lagere klassen is de stijging beduidend minder.
Naast dit automatische systeem is het dus zaak regelmatig even goed te luchten. Als de kinderen niet in de klas zijn laten de leerkrachten daarom de zaak even goed doorwaaien. Afhankelijk van het weer kan er tijdens de les natuurlijk ook goed geventileerd worden. Maar we willen natuurlijk geen verkouden kinderen in de klas 😉.
Voor het grote lokaal van juf Gerty geldt dat het ventileren nog belangrijker is omdat er daar geen mechanische afzuiging is. Gezien het aantal kinderen en het volume van het lokaal valt daar de CO2 piek vooralsnog nog binnen de normen. We gaan dat tegen de winter nog een keer goed meten.