Voorlopig niet meer steppen en skaten tijdens de pauze

Zoals dat gaat op het schoolplein komen en gaan de rages van spel en speelgoed. Het ene moment is iedereen aan het knikkeren en een paar weken later liggen de kostbare knikkerzakken vergeten in een hoek en speelt iedereen met jojo’s.

Het voordeel van knikkers en jojo’s is dat het relatief veilig is (als is er sociaal nog best wat aan te leren en builen aan te vallen) en het neemt weinig plek in. Nu zijn stuntsteppen en skateboards helemaal in. En het is ook heerlijk om met elkaar over het schoolplein te sjezen en gevaarlijke stunts te laten zien. Het nadeel is dat er nog vrij veel andere kinderen ook op het plein spelen en dat het nogal wat ruimte in neemt….

In de gangen struikelen we over de hoeveelheid voertuigen en op het plein lijkt het soms wel een racebaan met alle gevaren van dien. Jullie weten dat ik een beetje rouwdouwen op het plein niet onbelangrijk vind, maar dit wordt een beetje te gortig. Daarom mogen vanaf maandag aanstaande de leerlingen niet meer steppen en skaten tijdens de pauze. Kinderen mogen uiteraard nog gewoon met de step naar school.

Klassenouderoverleg

Er is vanochtend weer prettig en een inhoudelijk mooi overleg geweest met een vertegenwoordiging van de klassenouders.

We hebben het voornamelijk gehad over de huidige situatie rondom corona en over de komende periode. Wat loopt er goed en vooral hoe kunnen we juist in de komende tijd de verbinding verzorgen en de vieringen met elkaar beleven. Het team is bezig om de vieringen voor de kinderen op een mooie manier vorm te geven. De ouders gaan we proberen steeds beter te betrekken via live verbindingen, korte filmpjes en foto’s. We hebben het ook gehad over ouderavonden, praktische en inhoudelijke afstemming en het betrekken van ouders daarbij. Ik neem deze input mee naar het team.

Verder is er gesproken over de veiligheid en veiligheidsbeleving in de pauze versus de geborgenheid in de klas. Het is een punt wat nog niet zo makkelijk echt aan te pakken is, want met meer toezicht ben je er niet. Er zitten meerdere kanten aan waaronder onderwijsinhoudelijke aspecten.
We hebben naar aanleiding daarvan gehad over onderwijsontwikkeling en waar zouden we als school nog stappen in kunnen zetten als het gaat om het bedienen van verschillen tussen leerlingen.

Ook kwam naar aanleiding hiervan aan de orde dat maandag de jaarlijkse veiligheidsmonitor wordt afgenomen onder de klassen 3 tot en met 6.
Ook vullen alle docenten een monitor per kind in voor hun klas. Dit samen geeft ons een beeld van de sociale veiligheid op school.
Op basis daarvan kunnen we waar nodig bij sturen of focussen op specifieke onderdelen om het klimaat te verbeteren.
Uiteraard zijn we continu bezig met dit thema maar dit geeft een jaarlijks vergelijkbaar beeld van waar we staan.
Dit alles wordt (geanonimiseerd) gedeeld met de inspectie van onderwijs.

Uiteraard zijn er nog een hoop andere dingen de revue gepasseerd maar dit waren voor nu even de belangrijkste punten.