Weekbericht
Sint Jan, Zorgen, Jaarplan, MR en Personele wijzigingen
- Gegevens
- 25 juni 2021
Sint Jan
Helaas konden de Sint Jans feesten van de klassen één tot en met zes niet op de Wildernis plaatsvinden. Maar wat ontzettend fijn dat elke klas toch een mooi feest heeft kunnen vieren. Zowel op het schoolplein als bij Juf Beike waren het zeer geslaagde feesten. Vandaag vieren de laatste kinderen en ouders van de klas van juf Karin en Pauline hun feest. Hopelijk kan ook de afgelopen maandag verregende viering van de klas van Gerty, alsnog plaats vinden.
Ik heb zelf enorm genoten van het samenzijn, de ontspannen en fijne sfeer en vooral van de kinderen. Wat een pareltjes zijn het allemaal! Maar ook de warmte en betrokkenheid van alle ouders was een geschenk. Dank daarvoor.
Na een jaar van afstand en het missen van samenzijn was het eigenlijk ook wel prettig en intiem om het per klas te vieren en konden klas, ouders en leerkracht weer even een geheel vormen. Hopelijk vieren we het volgend jaar weer met de hele school en met dezelfde ontspanning en fijne sfeer als deze week.
Zorgen, onrust en verbinding
Vanuit verschillende richtingen komen er signalen binnen van onrust en onvrede onder ouders. Zelf zie en herken ik die signalen wel al speelt veel zich natuurlijk ook buiten mijn blikveld af. Anderzijds hoor ik ook heel veel positieve en tevreden ouders. Met de klassenouders en de medezeggenschapsraad hebben we dit thema van onrust en onvrede besproken en onderzocht want we zijn een stevige en fijne school maar moeten dat vooral ook blijven. Komend jaar zullen we met elkaar een aantal zaken oppakken. Met name rondom verbinding en communicatie maar ook rond een aantal andere thema’s die leven. Laten we juist in deze tijd allemaal blijven zoeken naar de verbinding en samenhang. Mr en klassenouders zijn logischer wijs mijn klankbordgroepen, maar schroom vooral niet om bij mij aan te kloppen voor wat dan ook. Zeker ook hulp en initiatieven die bijdragen aan samenhang en verbinding zijn zeer welkom. Kritiek en zorgen zijn minder leuk, maar vooruit, daar mag je ook mee komen.
Jaarplan en nationaalprogramma onderwijs
Stapje voor stapje wordt steeds duidelijker welke zaken we komend jaar op kunnen pakken en hoe we dat gaan doen. Uit de ouderenquête en uit onze eigen waarnemen kwam naar voren dat met name het welbevinden en de sociaal emotionele ontwikkeling belangrijke aandachtspunten zijn. Daarnaast is het zaak om stappen te zetten in het omgaan met verschillen in de klas, leerstijlen, cognitie en gedrag. We starten het jaar met een studiedag over begaafd onderwijs en hoe we daar in de lessen beter mee om kunnen gaan. Dat is meteen de aftrap van een traject van een jaar om zo ons onderwijs rijker en gevarieerder te maken. Daarnaast zullen we in elk geval de komende twee jaar begeleidt worden door de begeleidingsdienst vrijescholen welke met ons aan het werk gaan rondom de rekenmethode, cyclisch en planmatig werken en de samenhang en verbinding tussen het periode onderwijs en de oefenuren.
De belangrijkste pijler van ons onderwijs zijn de leerkrachten. Zij zijn de pedagogen die de ruimte en de omstandigheden moeten krijgen om het juiste te doen voor de aan hen toevertrouwde kinderen. Om dat beter te faciliteren zetten we een groot deel van de extra middelen in voor extra ondersteuning. Het streven is om voor elke cluster van klassen; kleuterklassen -eerste/tweede/derde – vierde/vijfde/zesde, een vaste kracht te hebben die kan ondersteunen, inspringen en helpen.
Verkiezingen MR, herinnering
Veel ouders hebben hun stem al uitgebracht op de kandidaat van hun keuze. Bij deze de oproep aan alle andere ouders om dat als nog te doen via deze link (sluitingsdatum 2 juli). De benodigde code heeft iedereen als het goed is al ontvangen en is anders bij de directie op te vragen.
Personele wijzigingen
Per abuis stond in het vorige weekbericht het integrale bericht aan de ouders van de kleuterklas van juf Karin. Zo uitgebreid was niet de bedoeling en niet helemaal gepast, excuus daarvoor.
Naast Karin zijn er nog een paar personele wisselingen: