Zoals jullie allen ongetwijfeld hebben meegekregen zijn de test- en quarantaineregels voor scholen aangepast.

Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Leerlingen hoeven niet meer in quarantaine na contact met een positief getest persoon als zij zelf geen klachten hebben.
  • Bij klachten (mits geen contact met positief geteste persoon) en een negatieve zelftest mogen leerlingen gewoon naar school
    (zolang de klachten aanhouden om de dag testen).
  • Klassen hoeven niet in quarantaine als er drie of meer leerlingen besmet zijn.
  • In overleg tussen leraar en directie kan besloten worden dat de leraar niet quarantaine gaat na contact met een positiefgeteste persoon als zij zelf geen klachten hebben. De leerkracht doet dan elke dag een zelftest.
  • Dit is op zich natuurlijk goed nieuws. Wel voorzie ik dat er meer leraren de komende tijd zullen uitvallen wegens ziekte
    (er zijn nu al drie docenten ziek thuis).

    Omdat er nauwelijks vervanging te vinden is en de klassen niet verdeeld mogen worden betekent dit dat er nu en dan toch een
    klas thuis komt te zitten. Ook moet ik er voor waken de rest van het team niet verder te belasten om nog meer uitval te voorkomen.
    Alleen die kinderen die dan echt niet opgevangen kunnen worden, vangen we op school op.

    Parro

    Denkt iedereen er aan dat vanaf maandag aanstaande Parro gebruikt zal gaan worden voor mededelingen, afstemming, ziekmeldingen etc.?

    Via de mail en via Parro is een handleiding verstuurd en in Parro zelf is duidelijke uitleg te vinden (Parro support).

    Studiedag

    Gisteren hebben we met het team hard en prettig gewerkt aan de versterking van ons vrijeschool onderwijs.
    Onder leiding van de begeleidingsdienst voor Vrijescholen (BVS) hebben we weer eens opnieuw stil gestaan bij de kern
    van onze opdracht en waarom het periode onderwijs zo belangrijk is.
    We hebben uitgebreid gesproken over wat daarin belangrijk is en hoe je als docent het vuurtje bij een klas echt aan weet te krijgen.
    Autonomie van de leerkracht en de tijd en ruimte om werkelijk naar je klas en hun vraagstuk te kijken (en daarmee ook naar jezelf en je eigen leerkracht handelen) zijn daarin mijn inziens de meest essentiële elementen.
    Maar hoe verzorgen we dat in deze tijd waarin druk en verwachtingen van maatschappij, organisatie en ouders vaak zo hoog is?
    Hoe verhouden oefenuren (uit de methodes), toetsen en alle andere dingen die we ook willen en soms moeten zich tot elkaar?

    De komende maanden en zeker nog komend jaar zullen we dit traject voortzetten om weer steviger te weten en uit te kunnen dragen
    waar wij als school voor staan en voor kiezen.

    ’s Middags is er in de onderbouw praktisch gewerkt aan het verder eigen maken en implementeren van de nieuwe rekenmethode.
    De kleuterleerkrachten hebben gezamenlijk hard gewerkt aan diverse inhoudelijke en praktische zaken.

    Onder leiding van ons dynamische duo van de feestcommissie hebben we de dag afgesloten met een pub quiz waarbij het onderdeel “sprookjes” vreemd genoeg erg goed ging, intro’s van liedje ging wat minder.

    Met vriendelijke groet,

    Lucas Sint