Begaafd onderwijs, leren-leren, coaching groep, periode onderwijs

De afgelopen jaren hebben we binnen school steeds een groepje leerlingen uit de klassen gehaald om onder begeleiding van een specialist te werken aan leren-leren, aan anders leren en aan oefenen op samenwerken etc. Daarnaast zijn er nog leerlingen die echt meer nodig hebben aan uitdaging, (h)erkenning en die weer andere vaardigheden te leren hebben. Voor deze leerlingen is er het afgelopen jaar een apart les georganiseerd in samenwerking met twee collega scholen, de coaching groep.

Met ons periode onderwijs hebben we een methodiek in handen waarmee we de mogelijkheid hebben om voor in principe alle leerlingen, niveaus en leerstijlen uitdagend, belevenis- en betekenisvol onderwijs kunnen bieden. Dat vraagt echter nogal wat van de leerkrachten aan kennis, kunde, tijd en inspanning. Om toch een stap te zetten naar nog weer beter en mooier periodeonderwijs zijn we daar het afgelopen jaar mee bezig geweest en zullen we ook komend jaar verder werken en leren aan onze kernvraag: wat hebben de kinderen van nu nodig om te kunnen worden wie ze zijn? De ambitie is om het leren-leren zoveel mogelijk echt in de periodes en de klassen in te bedden. Komend jaar zal het leren-leren voor die kinderen die daar wat extra in nodig hebben nog buiten de klas plaatsvinden. In elk geval een deel van het jaar. Geleidelijk zullen we ervaren in hoeverre dat al voldoende geborgd is in de klassen. Welke kinderen daar heen gaan en waarom en hoelang is aan de leerkrachten en de specialist in overleg met de intern begeleider.

De coaching groep in de vorm zoals dit jaar is uitgeprobeerd gaat stoppen. De initiator en specialist die het dit jaar, bij de Olijfboom, heeft vormgegeven gaat ermee stoppen. Daarnaast willen wij het graag internvormgeven om de verbinding met wat er in de periodes gebeurt te kunnen leggen en om de lijntjes tussen de klassenleerkracht en de docent van deze groep zo kort mogelijk te maken. Gelukkig hebben wij met Janneke Beuving ook een uitstekende specialist die inhoudelijk deze groep goed kan bedienen. Els van der Veer rijgt daarnaast meer tijd en ruimte om samen met Janneke beide groepen te bedienen en het team te ondersteunen om het in de klassen handen en voeten te geven.

Sint Jansfeest

Ik kijk terug op een heel fijn en prettig Sint Jansfeest en krijg ook veel positieve reacties terug. Er zijn uiteraard een paar dingen die we volgend jaar anders willen en kunnen doen en vanuit het klassenouder overleg zijn er nog wat goede ideeën geopperd.

Wat een vervelende schaduw werpt op deze fijn viering is het feit dat er op het paadje achter de spel- en vuurvelden vernielingen zijn aangericht. Er zijn beelden stukgemaakt en paaltjes en tafels gesneuveld. Dit is expres door leerlingen en andere kinderen gedaan. Het is extra vervelend omdat de beelden gemaakt zijn door de deelnemers die op Sterrenland een fijne plek hebben gevonden om te kunnen zijn wie ze zijn. We weten niet precies welke kinderen wat hebben gedaan, alleen dat het zowel jonge (kleuters/klas 1) als oudere kinderen zijn geweest. Vanuit school gaan we, in overleg met Sterreland, met een aantal kinderen repareren wat er kan en samen iets moois maken voor de deelnemers. Ik hoop maar dat we volgend jaar weer welkom zijn om op die prachtige plek Sint Jan te vieren.

 

Communicatie en planning

Dit jaar zijn we overgestapt naar Parro als communicatie kanaal. Er is bewust gekozen niet alles in één keer via Parro te doen om ook de tijd te hebben te ervaren wat er werkt. Dat maakte wel dat er voor ouders verwarrend veel communicatie kanalen waren.

Komend jaar willen dat aantal verminderen. We willen dan eigenlijk alles via parro doen behalve achtergronden en downloads (website). Parro wordt dan gebruikt voor:

· Kalender school

· Activiteiten klassen

· Mededelingen school en klassen

· Overleg klassen, groepjes en individuen (chat groepen)

· Weekbericht en klassenpost

· Ziekmelden leerling

Na de zomer zal er hier nog een keer over bericht worden met daarbij hoe we de chatgroepen willen gebruiken.

Naast de kalender in Parro (kan pas na 1 augustus worden gesynchroniseerd i.v.m. overgang naar nieuweschooljaar) is nog voor de vakantie de jaarkalender beschikbaar. Deze zal als pdf worden gedeeld en zal als download op de site te vinden zijn. Ondanks herhaaldelijke verzoeken om er weer een mooi boekje van te maken hebben we er dus voor gekozen om dit niet te doen. Via Parro en als download achten we voldoende voor iedereen om te kunnen weten wanneer er wat plaatsvindt.

Intern begeleider

Ik ben heel blij te kunnen mededelen dat we een nieuwe Internbegeleider hebben aangenomen: Constance Houweling zal na de zomer deze belangrijke functie op zich nemen.

Constance heeft dit jaar al in heel wat klassen ingevallen en is daarmee voor velen van ons geen onbekende. Ze is een ervaren vrijeschoolleerkracht die daarnaast heel wat ervaring meebrengt op het gebied van leerling zorg en onderwijskundig leiderschap. Na de zomer zal zij zichzelf verder voorstellen.

Corona

Helaas leeft corona overal weer op. Dat maakt dat wij ook weer even wat scherper moeten hebben hoe daarmee om te gaan. Om te voorkomen dat hele klassen en leerkrachten ziek thuis komen te zitten is het advies om leerlingen bij klachten even te testen en anders in elk geval thuis te houden zolang de klachten aanhouden. Zelftesten zijn op school verkrijgbaar.

Als iemand in het gezin corona heeft dan horen wij dat graag om overzicht te hebben op de stand van zaken. Broertjes en zusjes mogen gewoon naar school blijven komen mits zij negatief testen.