Gisteravond was de ouderavond over het voorstel voor nieuwe schooltijden.

Ik heb een presentatie gegeven over de aanleiding en de mogelijke consequenties van het voorstel om over te gaan naar nieuwe schooltijden. Marcel Kunst was als voorzitter van de MR aanwezig om te horen hoe de achterban hierop reageerde. Er heeft volgens mij een goed gesprek plaatsgevonden tussen mij en ouders. Wij hebben van gedachten kunnen wisselen over wat volgens mij de voor en nadelen zijn van het voorstel van schooltijden van alle dagen 8.30 – 14.00 uur voor alle klassen, 4 dagen voor de jongste kleuters en 1 dag extra voor de oudste kleuters van alle drie kleuterklassen. Ik verwacht dat ik de ouders ook het vertrouwen heb kunnen geven dat onze leerkrachten willen bewaken dat onze pedagogische uitgangspunten ook bij de nieuwe tijden gewaarborgd zullen blijven. Hieronder mijn visie op het voorstel.

Voorstel voor de Kleine Johannes
Het voorstel is om ons schoolrooster er m.i.v. augustus 2016 of 2017 er als volgt uit te laten zien:
• de lestijden zijn voor alle klassen, alle dagen van 8.30 – 14.00 uur
• Groep 1 (jongste kleuters) gaat 4 dagen in de week naar school. Op de vijfde schooldag hebben de oudste kleuters een dag extra met elkaar.

Belangrijkste consequenties:
• Oudste kleuters gaan langer met elkaar naar school
• Jongste kleuters gaan minder lang naar school en zijn 1 dag thuis
• Klas 2 t/m 6 leveren in verschillende mate onderwijstijd in

Mogelijke voordelen
• 1 ophaaltijd voor alle kinderen, daardoor meer rust in gezinnen met kinderen van uiteenlopende leeftijden die nu verschillende eindtijden hebben
• Meer rust op het schoolplein door 1 eindtijd voor iedereen
• Meer mogelijkheden om naschoolse activiteiten (sport en cultuur) en naschoolse opvang te spreiden over alle dagen in de week
• Door gelijke eindtijd meer gelegenheid voor het team om op alle werkdagen (samen) lessen voor te bereiden, scholing te volgen, overleg te voeren etc. Dit zal de onderwijskwaliteit ten goede komen
• Aansluiting bij de schooltijden van de meerderheid van de Deventer scholen en daarmee waarschijnlijk ook bij het aanbod van de verenigingen en andere organisaties die naschoolse activiteiten aanbieden (geen uitzonderingspositie voor onze school)
• Oudste kleuters krijgen meer aanbod "op maat": ipv een half jaar 1,5 uur/week een heel jaar 1 dag samen onderwijs dat aansluit bij de specifieke ontwikkeling van de oudste kleuters

Nadelen:
• Met name klassen 4 t/m 6 leveren onderwijstijd in. Dit vraagt een zorgvuldige blik op het leerplan om te bezien of, en zo ja waar "bezuinigd" kan worden
• Een deel van de werkende ouders moeten werk en opvang opnieuw organiseren

 In deze nieuwsbrief geeft de MR jullie de gelegenheid om jullie stem te laten horen via een online enquete.