Wijziging schooltijden

Algemeen

Afgelopen maanden is er diverse keren gecommuniceerd over mogelijke nieuwe schooltijden. Met daarbij het streven om per augustus 2016 te gaan werken met een vijf gelijke dagen model.

Om te inventariseren wat de gedachten en beleving bij de leerkrachten en de ouders hierbij zijn is het volgende gedaan:

  1.        Inloopavond op 21 mei
  2.        Bespreken door Wim in het leerkrachtenteam
  3.        Digitale enquête onder ouders en leerkrachten

Resultaten enquête en inloopavond:

Overall beeld is dat 70 % van de ingevulde enquêtes voor is. De enquête kent een response van ongeveer 52%. Daarnaast zijn er zijn een aantal mails gestuurd door ouders aan de MR met vragen en aandachtspunten. Dit waren de belangrijkste:

  •          Is de belasting van kleuters bij langere dagen niet te groot?
  •          Is er voor de hogere klassen niet te weinig onderwijstijd?
  •          Lijdt het specifieke, ontwikkelingsgerichte lesplan niet onder de wijziging?
  •          Hoe wordt de overgang van huidige schooltijden naar de nieuwe schooltijden georganiseerd? Alle kinderen moeten immers over al hun acht schooljaren gerekend niet te weinig uren maken.

Besluit

Afgelopen maandag heeft de MR en Wim het voorstel om in te stemmen met de wijziging van schooltijden besproken. In onderling overleg is afgesproken dat het voorstel terug wordt getrokken  om eerst meer duidelijkheid te krijgen over een aantal consequenties. We richten ons op definitieve besluitvorming vóór de kerstvakantie. Dit geeft tijd om de volgende onderwerpen goed voor te bereiden en onderdeel van het uiteindelijke voorstel te laten zijn:

  1.        overgangsregime organiseren zodat het tekort aan onderwijstijd dat een deel van de leerlingen gaat oplopen gecompenseerd wordt
  2.       reorganiseren van de pauzetijden en/of pauzemomenten voor leerlingen en leerkrachten
  3.        inhoudelijk vormgeven aan de extra dag van de oudste kleuters. Deze dag goed laten afstemmen op de andere dagen van deze kleuters.
  4.       zinvolle invulling van het verlies of de winst aan onderwijstijd in de verschillende groepen.
  5.       Het aanpassen van de personeelsformatie aan de nieuwe lestijden

Zowel Wim, leerkrachten als MR zijn zich bewust van de voordelen van het vijf gelijke dagen model en streven naar een zorgvuldige invoering hiervan.

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan kun je die kwijt bij Marcel, Bertine, Wilfred of Wim. Persoonlijk of via mailadres mr@vsdekleinejohannes.nl