Tablets in klas drie

Proces

 

Voor de zomer is het besluit genomen om in klas drie een pilot te starten met tablets. Tot onze spijt is de wijze van communiceren van dit besluit en het proces van beeld- en besluitvorming vorig jaar niet goed genoeg gegaan. Hierdoor is er nodeloos veel onrust en wantrouwen ontstaan. Directie, medezeggenschapsraad, docententeam en ouders hebben in de afgelopen weken met elkaar gewerkt aan het herstellen van dit vertrouwen en het uitspreken van opvattingen en meningen over dit besluit en over de pilot. Daarmee is de ergste kou uit de lucht maar het vetrouwen nog niet geheel hersteld. Het is de intentie van de school om gedurende de pilot het proces gedegen te voeren.

Dit betekend dat met name het docenteteam hard met elkaar aan het werk gaat rondom het thema ‘ict als leermiddel’ versus menskunde en kunstzinnig onderwijs. Een boeiend thema met vele kanten. De MR volgt vanuit zijn functie het proces en de besluitvorming en adviseert de directie. De ouders van de klas volgen, enigszins op afstand, de ontwikkelingen en participeren in de evaluatie.

Het is niet de bedoeling dat de hele school overgaat op tablets nog is het vanzelfsprekend dat er stilletjes meer klassen met tablets gaan werken. In het voorjaar wordt er, naar aanleiding van de bevindingen, een besluit gemomen over hoe verder.

 

Inhoud

Het gaat om een proef waarbij de werkboeken rekenen en spelling vervangen worden door tablets. Concreet betekend dit dat klas 3 elke dag maximaal een uur met een tablet werkt aan rekenen en spelling. De tablets vervangen nooit het aanleren van de nieuwe stof nog de extra instructie van de leerkracht. Dit gebeurt middels de vertrouwde manier binnen het periode onderwijs en tijdens de reken en taal lessen. De belangrijkste motivatie om voor deze pilot te kiezen is om beter te kunnen differentiëren binnen een klas van dertig kinderen. Met de toename van verschillen in de klas en de toenemende vraag naar maatwerk, neemt de regeldruk op docenten toe. Hierdoor blijft steeds minder tijd over voor de tijd en aandacht die we elk kind willen geven. De vraag is of het gebruik van een digitaal leermiddel hier een antwoord op kan bieden. Vanzelfsprekend is er nog veel meer over te zeggen en zijn er vele argumenten tegen het gebruik van tablets op een vrijeschool. Het gesprek daarover wordt met name in het docententeam gevoerd.

Namens de medezeggenschapsraad en het docententeam,

Lucas Sint

Marcel Kunst