Weekbericht
Veiligheid - parkeren - buurtgenoten
- Gegevens
- 13 juli 2018
Elke dag worden er meer dan 250 kinderen gehaald en gebracht in ons smalle Oosterstraatje.
Dat geeft de nodige overlast voor de buren en leidt soms tot gevaarlijke situaties.
Veel van de kinderen gaan op de fiets en sommige zijn lerende zich in het drukke verkeer te bewegen.
Het is dan ook zaak om de verkeerssituatie zo optimaal mogelijk te maken om onveilig situaties zo veel mogelijk te voorkomen.
Maar belangrijker is het gedrag en bewustzijn van de ouders. We moeten met elkaar en met de buurt samen zorgen voor een prettige sfeer en veiligheid.
Afgelopen weken is het eindelijk gelukt om met de Gemeente om de tafel te zitten om de veiligheid om de school en het parkeren te bespreken.
De gemeente gaat nog deze maand het proces in gang zetten om in de Oosterstraat éénrichtingverkeer te realiseren.
Daar gaat wel wat tijd overheen in verband met de nodige procedures, maar de verantwoordelijk ambtenaar was positief.
Verder is de Gemeente van plan de situatie rondom onze kant van het station te verbeteren opdat het veiliger is om daar in de spits met kinderen te fietsen.
Daarnaast heb ik de buren uitgenodigd voor een gesprek over de overlast die wij vanzelfsprekend met elkaar voor hen betekenen.
De klachten van de buurt gaan met name over het uitdijen van de gedoogtijden rondom het halen en brengen.
Maar de frustratie zit nog hoger als het gaat om de wijze waarop fietsen van ouders her en der geplaatst worden
zonder acht te slaan op de overlast voor anderen. Krassen op auto’s en het blokkeren van deuren.
Maar ook het geen oog hebben voor de klachten van de bewoners uit de Oosterstraat.
We moeten met elkaar zorgdragen voor een goede verstandhouding met de buurt en onder elkaar.
Met de contactouders heb ik een eerste overleg gehad over diverse zaken die in en om de school spelen.
Komend jaar willen we een structureel overleg plannen.
Daarin zullen we bovenstaande bespreken om te komen tot afspraken hoe we de leefbaarheid met elkaar kunnen vergroten.