Volgende week dinsdag 29 juni gaan we de gevonden voorwerpen die in het schoolgebouw van klas 1 t/m 6
gevonden is klaarleggen / hangen.
Kinderen van klas 1 t/m 6 kunnen dan bekijken of er iets bij ligt wat van hen is.

Woensdag 30 juni is er voor de ouders de mogelijkheid om te bekijken of er iets ligt van hun kind/eren.

De concierge zal het voor de school neer zetten.

1 juli    Morris Endeman     klas Gerda
2 juli    Chiem Miedema     klas 5
2 juli    Kasper Ververda    klas 4
4 juli    Maud Bouwhuis     klas 1
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

Herfstvakantie: ma18 okt. t/m vr. 22 okt.
Kerstvakantie:  ma. 27 dec. t/m vr. 7 jan.
Crocusvakantie: ma. 21 febr. t/m vr. 25 febr.
Meivakantie: ma. 25 april t/m vr. 6 mei
Zomervakantie: ma. 18 juli t/m 28 aug. 

 

Beste ouders,

Helaas moet ik zo op de valreep van de zomervakantie jullie mededelen dat we afscheid gaan nemen van Juf Karin.

Na een jaar van aan elkaar wennen en zoeken naar een goede samenwerking, hebben we in goed overleg
geconstateerd dat de juffen Pauline en Karin als duo uiteindelijk niet een goede match vormen en hebben we besloten
dat we dit dan ook niet moeten continueren.
Dat zou voor de klas en voor de juffen uiteindelijk niet gezond makend zijn en dus meer kwaad dan goed doen.
Vanzelfsprekend zoek ik samen met Karin naar een goede invulling voor haar en we hebben er beide alle vertrouwen in
dat we dat voor elkaar krijgen.

Daarmee is er natuurlijk een vacature voor de uren en dagen van Karin in de klas.
Ik heb al een serieuze pijl op de boog en goede hoop dat ik jullie spoedig kan vertellen wie er naast juf Pauline
komend jaar de leerkracht van de klas zal zijn.

met vriendelijke groet,

Lucas Sint

 

Achtergrond Sint Jansfeest

In het voorjaar klimt de zon steeds hoger en trekt ons mee naar buiten. Het is alsof wij samen met de planten uit de donkere winternacht omhoog gegroeid zijn naar het licht. De sappen stromen, de wortels houden de aarde stevig vast, de bladeren ontplooien zich, de stengel buigt in de wind en als bekroning gloeit de bloem de zon tegemoet.

Als de zon zijn hoogste punt heeft bereikt, begint de zomer. Even daarna, op 24 juni vieren we de naamdag van Johannes de Doper. Het Sint Jansfeest is dus iets verschoven ten opzichte van het oude natuurfeest van de zomerzonnewende. De zon is al over zijn hoogste punt heen; hij gaat afnemen, eerst bijna onmerkbaar, in de herfst sneller tot het laagste punt wordt bereikt vlak voor Kerstmis.

Van oudsher werd het zomerzonnewendefeest buiten gevierd. Het Sint Jansfeest sluit daarbij aan. Met al onze zintuigen kunnen we waarnemen wat in de natuur leeft: de stevigheid van de aarde onder onze voeten, de beweging van het stromende water, de wind die onze kleurige linten laat wapperen, en tenslotte de dansende vlammen van het Sint-Jansvuur. We raken een beetje buiten onszelf van de warmte en het licht en het buiten zijn.

Het uiterlijke licht en de uiterlijke zonnewarmte staan hier tegenover de geboorte van een nieuw innerlijk licht in de diepste duisternis van kerst. Zo is het Sint-Jansfeest bij uitstek het feest van de tegenpolen. De natuur treedt maximaal naar buiten en het is verleidelijk voor ons om daarin mee te gaan. Niet alleen door ons aan de zon over te geven (op het strand bijvoorbeeld), maar ook door ons sterker te richten op ons aardse ik (onze uiterlijke zon). Om onszelf niet teveel te verliezen – in zelfgenoegzaamheid, in oppervlakkigheid- is het essentieel juist in de Sint-Janstijd ons bewust te worden van ons eigen ‘innerlijke licht’. Dat probeert Johannes de Doper ons aan te reiken. ‘Hij moet groeien, ik moet afnemen’.

Wat ons houvast geeft is de strakke melodie van een lied, de strenge ritmen, de vaste passen van een dans en de regels van een spel. Vooral bij dit jaarfeest is het spelend en beweeglijk ingaan op gegeven situaties van wezenlijk belang, ook het gevoel van verbondenheid met vele anderen die hetzelfde feest willen vieren.

Het licht van de zon doorstroomt

De weidsheid van de ruimte,

Het gezang van vogels doorklinkt Het domein van de lucht,

De zegen van de planten ontkiemt Uit het aardewezen,

En mensenzielen verheffen zich

Met gevoelens van dankbaarheid

Tot de geesten van de wereld.

Rudolf Steiner

 

Bronnen: Jaarfeesten: Achtergrond bij het Sintjansfeest; vrijeschoolkairos.nl

Met vriendelijke groet,

Lucas Sint

 

 

In de bijlage van dit bericht is informatie te vinden over de verkiezing voor het nieuwe MR lid binnen de oudergeleding.

Er hebben zich 6 ouders aangemeld voor de vacature.

Stemmen kan tussen 18 juni en 2 juli.

Lees dus de bijlage en stem via de Link die daar te vinden is.

opening en vaststelling agenda
notulen vorig overleg
ingekomen post
planning agenda volgend jaar
verkiezingen tot nu toe en vervolg
uitkomst enquête onder ouders (NPO)

 
besloten deel
jaarevaluatie
jaarplan en NPO
formatie komend jaar

 

De weersvoorspellingen zijn goed en we verheugen ons op de Sint Jansfeesten van
de komende week op de Wildernis.

 
Om de feesten tot een succes te maken zijn de volgende afspraken belangrijk.
 
De dansen of spellen zijn voor de kinderen en de ouders kijken toe.
 
Bij het vuurspringen dragen we schoeisel dat vast zit. (geen slippers of blote voeten)
Geen nylon broeken of rokken. 
De kinderen van klas 1 tot en met klas 6 mogen over het vuurspringen, de kleuters moeten dus nog wachten!
 
De vuurmeesters geven aan wanneer er gesprongen mag worden.
Eerst springen de kinderen en daarna mogen ouders met kinderen of alleen springen.
Als de cirkel rondom het vuur gesloten is wordt er niet meer gesprongen.
 
We houden anderhalve meter afstand en ieder heeft z'n eigen picknick.
 
Iedere klas heeft anderhalf uur en daarna maak je ruimte voor de volgende klas.
 
We wensen jullie een prachtig zomerfeest toe,
Namens de voorbereidingsgroep. 
 
 
 
Vriendelijke groet,
Gerda Vermeulen
 
Klassenleerkracht
Vrijeschool "de kleine Johannes"

 

De herfstmarkt vindt al jaren plaats in november.
Onlangs hebben we besloten om de herfstmarkt naar het voorjaar te verplaatsen.
Om redenen die een ieder wel bekend zijn.
In april organiseren we de Jaarmarkt zoals altijd in de school en op de schoolpleinen.
Met deze verandering denken wij ook de drukte bij de ouders in het najaar te kunnen wegnemen.
Denk aan de grabbelcadeautjes, taarten bakken, Sinterklaas in het vooruitzicht met in de verte het lichtjesfeest van de Kerst.

Het basisidee met kraampjes, kampvuur, knutsels, grabbelvrouwtjes, en de mogelijkheid voor nieuwe ouders om onze
school in een ander daglicht te zien blijft natuurlijk de basis.

Wij, Femke, Sharon, Saskia en Joke, hopen dan ook dat jullie er bij zijn.
Zet zaterdag 9 april alvast in jullie agenda!

Hartelijke groet, de Jaarmarkt Commissie

21 juni   Kaj Bruggeman       klas 4
22 juni   Rivka Kosters         klas Gerda
22 juni   Wessen ten Napel  klas 2
24 juni   Benthe Cremers     klas 5
24 juni   Dorian Iepema       klas Gerda
24 juni   Lucas Mars            klas 6
25 juni   Madelief Rutgers    klas 5
25 juni   Merlijn Wesseling   klas 6
27 juni   Maurits Velmans     klas Karin en Pauline
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

 

Sint Jan

Na de afgelopen corona uitbraak op school hebben we ons als team gebogen over de vraag of Sint Jan door kan gaan of dat
we het risico niet willen of kunnen nemen.
We vinden het dermate belangrijk dat we dit feest met ouders en kinderen
kunnen vieren dat we het wel door laten gaan.
Aan de ene kant willen we dat zo vrij en ontspannen mogelijk doen aan de andere kant willen we natuurlijk niet weer
een corona uitbraak met alle gevolgen van dien.
Ook zijn er collega’s en ouders die er om persoonlijke redenen moeite mee hebben en ook dat mag er zijn.
Het feest wordt dus, zoals eerder aangekondigd, gespreid en per klas gevierd op de Wildernis.
Volgende week komt de voorbereidingsgroep met een aangepast protocol met de regels voor hoe we denken
het zo veilig én prettig mogelijk kunnen vieren.

Studiedag en de plannen voor komend jaar

We hebben gister intensief gewerkt met elkaar aan onze analyse van welke ontwikkelvragen we zien bij de kinderen,
de klassen en school en wat dat betekent voor ons onderwijs komend jaar.
Ook de input uit de enquête hebben we daarin meegenomen.
Hierbij een eerste reactie waarbij gezegd moet dat we er nog verder mee aan het werk moeten en hier en daar zeker
nog verder moeten kijken wat de wezenlijke vraag is en welk antwoord daar voor nu en voor de langere termijn het beste is.

Wat de enquête betreft is er, naast veel specifieke input op met name klas niveau wat de leerkrachten
meenemen in hun plannen voor en met de klas, ook school breed het een en ander naar voren gekomen.
Wat opviel is dat de zorgen van de ouders in de lagere klassen met name liggen bij welbevinden, vitaliteit en sociaal
emotionele ontwikkeling en bij de hogere klassen meer op leervorderingen.
Dat correspondeert aardig met wat wij zien.
Al zien we ook bij de lagere klassen vragen rondom leervorderingen zijnde niet altijd het cognitieve leren.
Wat verder uit de enquête naar voren kwam en dat is geen verassing, is het belang en de behoefte van en aan verbinding.
Zowel in de klas als ouders onderling als ouders en de school. Wat we in alle klassen zien en wat ons zorgen baart is de
toename van beeldscherm en computerspelletjes gerelateerd spel, taal en gedrag.
Wat we bijvoorbeeld waarnemen is dat meer leerlingen dan anders moeite hebben met het aanboren/bereiken van
hun eigen fantasie en creativiteit.
Ze worden als het ware star in hun denken, spelen en uitten.
Ook in de vitaliteit en motorische ontwikkeling denken we in veel klassen negatieve gevolgen te zien van veel beeldscherm gebruik.
Zonder de individuele keuzes van ouders te willen veroordelen baart het ons wel zorgen.
Een ander beeld wat uit de analyse naar voren komt is dat de niveau verschillen tussen leerlingen groter
zijn geworden op diverse terreinen.

Vooruitlopend op de verdere analyse en plannen makerij zijn de volgende thema’s in elk geval waar we iets mee moeten en willen,
in sommige klassen of in de hele school, of dat nou door corona komt of niet:

  • Welbevinden, vitaliteit en gezondheid
  • Hier zijn vele interventies denkbaar en moet eigenlijk overal een plek in krijgen.
  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Dat is altijd een belangrijk thema maar zeker in een aantal klassen zal daar specifieker dan anders aandacht voor nodig zijn.
  • Verbinding
  • School: ouders (thema avonden, communicatie, samenwerking,…), team, buurt en regio, onderwijs (bijvoorbeeld samenhang periodeonderwijs en oefen uren, maar ook koorzang, jaarfeesten etc.).
  • Klas: leerlingen, leerstof, oudergroep, individuele ouders
  • Ouders: onderling, werkgroepen, schaal om de klas, vrijeschoolonderwijs
  • Niveauverschillen
  • Differentiëren en verbinden
  • Leer- en ontwikkelvragen elk kind, passenonderwijs voor elk kind
  • In elk geval: traject begaafd onderwijs, aanpassingen zorgstructuur
  • Leerachterstanden
  • Spelling diverse klassen
  • Begrijpend lezen diverse klassen
  • Ruimte voor maatwerk
  • Overig
  • Rekenen: nieuwe methode implementeren en verbinden met vrijeschool leerlijn
  • Wat als we weer thuisonderwijs moeten verzorgen…
  • De komende tijd zal gebruikt worden om de plannen concreet te maken, te bespreken met mr en stichting en te starten met de uitvoering.
    De uitdaging zal zijn om niet teveel tegelijk te willen en zicht te houden op het effect en de voortgang van sommige interventies.
    Om die reden ga ik met de begeleidingsdienst vrijescholen (https://www.bvs-schooladvies.nl/.
    Klik of tik als u deze koppeling vertrouwt." data-linkindex="0">bvs-schooladvies.nl) in gesprek om te onderzoeken wat zij
    daarin kunnen betekenen.

    Met vriendelijke groet,

    Lucas Sint

     

     

     Beste ouders van school,

    Enige tijd geleden ontving de BSO van Christoforus Kinderopvang  onderstaand bericht van Natuur en Milieu Overijssel.

    Project “Van zaadje tot boom".

    “Natuur en Milieu Overijssel zoekt in totaal vijf basisscholen of BSO’s, die mee willen doen aan een project waarbij kinderen zorgdragen voor de groei en ontwikkeling van kleine boompjes die opgekweekt worden tot grotere boompjes. De kinderen volgen de ontwikkeling van de boom en leren zo zorgdragen voor bomen. De boompjes worden ter afsluiting door de kinderen geplant op de landelijke boomfeestdag op 10 november 2021.

    Ik heb op deze oproep positief gereageerd en ons aangemeld.

    Een aantal weken geleden kreeg ik het bericht dat we zijn uitgekozen om mee te doen.
    Ik heb contact met school gehad omdat ze bomen op het plein neergezet zullen worden.

    We ontvangen de Elsbes, appelbomen, Hazelaar, Beukenboom en Magnolia, totaal 22 stuks.

    Het is de bedoeling dat de BSO kinderen de bomen gaan verzorgen, water geven en bijhouden hoeveel ze groeien. 
    Volgende week dinsdag komt iemand langs om de kinderen te vertellen over de bomen en krijgen ze instructie over
    hoe ze de bomen het best kunnen verzorgen en onderhouden.

    Ik heb ook begrepen dat de bomen uiteindelijk in de buurt geplant kunnen worden.
    We hoeven dus niet naar de Landelijke Boomfeestdag. 
    Dat kan dus bijv. zijn bij ouders thuis, op het schoolplein, de Wildernis.

    De BSO ouders krijgen eerst keus bij het ontvangen van een boom omdat de kinderen van de BSO de bomen zullen verzorgen.
    Bij teveel aanmeldingen gaan we de bomen verloten.

    Het is voor ons wel leuk om te weten of er iemand is die uiteindelijk een boom wil adopteren.

    Geeft dit dan door via:
    deventer@christoforuskinderopvang.nl

    Namens het BSO team.

    Joke van der Eerden
    Locatiemanager Christoforus Kinderopvang Deventer

     

     

     

    14 juni  Jorieke Bakker     klas 6
    19 juni  Lauren Roelvink  klas 4
    Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

     

    Beste ouders,

    Momenteel is in de medezeggenschapsraad (MR) van onze school plaats voor een nieuw lid van de oudergeleding. De MR is op zoek naar een gemotiveerde ouder die zich beschikbaar wil stellen voor deze vacature.

    Lees meer...

     

    Corona, stand van zaken

    Het gaat weer de goede kant op met onze corona uitbraak.
    Deze week zijn er geen nieuwe leerlingen positief getest en zijn de meesten alweer uit quarantaine. Fijn!

    Ik zelf moest deze week helaas ook weer in quarantaine omdat zoonlief toch positief bleek te zijn na een eerdere negatieve uitslag.
    Hopelijk test ik dit weekeinde weer negatief en ben ik er volgende week weer live (maandag, woensdag en vrijdag).

    Klas 6 kan gelukkig gewoon op kamp zij het met enige regels en vooral verscherpte aandacht voor corona klachten.

     

    Donderdag studiedag

    Komende donderdag heeft het team een studiedag en zijn alle kinderen vrij.

    We gaan met elkaar aan de slag met een stuk onderlinge verbinding, plan van aanpak voor komend jaar,
    rekenonderwijs en verder met het kleutervolgsysteem.

    Voor het plan van aanpak gebruiken we ook de input van de ouders die we via de enquête ontvangen.
    Veel ouders hebben hem al ingevuld, is dat nog niet gelukt dan kan dat nog tot maandag.

    Alvast een goed weekeinde,

    Lucas