Donker wordt de aarde

Duister overal

Maar ons hart beware

Het licht dat komen zal

Dat het helder branden

Stralen mag heel ver

Dan zal eens de aarde

Worden tot een Ster!

 

 

Advent

Nog een week en dan begint de tijd van de advent. Advent, letterlijk de tijd dat ons iets tegemoet komt, begint dit jaar zomaar iets vroeger dan andere jaren. Dat kan zo gaan.

Maar na Sint Maarten duurt het nooit meer lang voor die andere Sint komt. Hoewel dat voor sommigen dan natuurlijk weer niet snel genoeg gaat. In ieder geval is de eerste zondag van de advent altijd al geweest als we met Nicolaas zijn feest mogen vieren.

‘Vol verwachting’ voor zijn feest, zegt het lied. En die stemming van verwachting, dat is in feite het adventsgeschenk van Sint Nicolaas. De volwassenen, die het in de kinderen kunnen zien, kunnen die verwachting dan verder mee nemen. En levend houden tot in het midden van de donkere wintertijd. Dit jaar bijna vier hele adventsweken. Iedere week een lichtje erbij, als teken van de kracht van binnen die groeien mag.

 

 

Let op: Er zijn aagepast tijden, omdat we de adventviering in 2 groepen zullen doen. Dit i.v.m. coronamaatregelen.

Lees meer...

Let op: Voor de kinderen die allergieën hebben, wordt aan ouders gevraagd zelf te zorgen voor snoepgoed,
voor 3 december, als Sint op school komt.

Op vrijdag 3 december vieren we het Sinterklaasfeest op school.

Lees meer...

Vrijdagochtend 24 december, wordt het Oberufer kerstspel gespeeld op school.
Het wordt die ochtend 2 keer gespeeld voor de leerlingen van klas 1 tot en met 6 en afhankelijk
van de mogelijkheden, ook voor ouders.
Voor de spelers van het spel willen we graag een eenvoudige maaltijd met soep verzorgen.
Wie willen er helpen die maaltijd vrijdagochtend de 24ste klaar te zetten?
Graag melden bij meester Tom, t.haring@vsdekleinejohannes.nl

 

Donker wordt de aarde

Duister overal

Maar ons hart beware

Het licht dat komen zal

Dat het helder branden

Stralen mag heel ver

Dan zal eens de aarde

Worden tot een Ster!

 

 

Advent

Nog een week en dan begint de tijd van de advent. Advent, letterlijk de tijd dat ons iets tegemoet komt, begint dit jaar
zomaar iets vroeger dan andere jaren. Dat kan zo gaan.

Maar na Sint Maarten duurt het nooit meer lang voor die andere Sint komt.
Hoewel dat voor sommigen dan natuurlijk weer niet snel genoeg gaat.
In ieder geval is de eerste zondag van de advent altijd al geweest als we met Nicolaas zijn feest mogen vieren.

‘Vol verwachting’ voor zijn feest, zegt het lied. En die stemming van verwachting, dat is in feite het adventsgeschenk van Sint Nicolaas.
De volwassenen, die het in de kinderen kunnen zien, kunnen die verwachting dan verder mee nemen.
En levend houden tot in het midden van de donkere wintertijd.
Dit jaar bijna vier hele adventsweken. Iedere week een lichtje erbij, als teken van de kracht van binnen die groeien mag.

 

 

Let op: Er zijn aagepast tijden, omdat we de adventviering in 2 groepen zullen doen. Dit i.v.m. coronamaatregelen.

Op zondag 28 november wordt advent gevierd in de grote zaal.
We nodigen jullie als gezinnen uit om dit samen te komen vieren.

Lees meer...

22 nov.   Julia Bergers Medina  Pauline / Liselotte
23 nov.   Olivia Da Silva            klas 2
27 nov.   Jona de Jong              klas 3
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

 

 

Corona en de maatregelen

 

Hoewel er morgen weer en persconferentie is en ik verwacht dat er wel weer nieuwe maatregelen zullen worden
genomen, toch maar even een berichtje over hoe wij als school nu omgaan met de regels en de oplopende aantallen besmettingen.

In feite zijn er nu geen extra beperkingen voor school anders dan de basis regels en extra ventileren.
Voor nu verwacht ik dat dit nog wel even zo zal blijven en dat er niet (meteen) nieuwe beperkingen bij komen voor op school.
Ouders hoeven dus geen mondkapjes te dragen in de gangen, maar het mag uiteraard wel.

In feite gebruiken we steeds ons gezonde verstand en gaan we uit van ieders eigen verantwoordelijkheid.
Als team onderling en in contact met ouders zoeken we waar het kan de ruimte op om geen onnodige risico’s te nemen.
Ouders zijn en blijven welkom in de school waar nodig.
Dus niet te pas en te onpas, maar een keer in de klas kijken bij het schrift van je kind is uitstekend.
Ook ouderavonden en vieringen kunnen voorlopig doorgang vinden al zoeken we ook daar naar een gezonde balans
tussen samen zijn en risico’s beperken.

Het kan zomaar zijn dat er in de (nabije) toekomst wel weer strengere regels moeten komen, ook dan blijven zoeken
naar de balans tussen wat moet, wat kan en wat is goed.

Studiedag

Morgen hebben we met het team een studiedag en genieten de kinderen lekker van een lang weekeinde.
We gaan inhoudelijk aan de slag met het thema de essentie van het vrijeschool onderwijs en wat betekent dat voor de toekomst van de vrijeschool en specifiek de Kleine Johannes. Een deel van het team zal die inhoud meenemen naar het gesprek en de ontwikkeling van het rekenonderwijs, de methode en de rekenperiodes. De kleuterjuffen gaan er mee aan het werk gerelateerd aan hun eigen onderwijspraktijk. De vorm en inhoud maar ook de werkdruk, verantwoordingslast en de zin en onzin van papierentijgers.

Dan hebben jullie een klein beetje beeld van wat “ze” nou doen op de dag dat jullie extra van jullie spruiten kunnen genieten.

Fijn weekeinde,

Lucas

 

Beste ouders en leerkrachten,

De gepasseerde onderwerpen tijdens de MR vergadering van 2 november 2021 waren:

Opvang van klassen

Hoe wordt dit in tijden van leerkracht schaarste opgelost?
Ouders graag helderinformeren en waar kan meenemen in wat maakt dat het niet gelukt is om vervanging te vinden.
Bijvoorbeeld via de nieuwsbrief.

 

Lees meer...

Adventsviering.

Donker wordt de aarde

Duister overal

Maar ons hart beware

Het licht dat komen zal

Dat het helder branden

Stralen mag heel ver

Dan zal eens de aarde

Worden tot een Ster

 

Op zondag 28 november wordt advent gevierd in de zaal. We nodigen jullie als gezinnen uit om dit samen te komen vieren.

Plaatsbewijzen!

Lees meer...

15 nov.  Bloem Bouwmeester     klas 1
16 nov.  Vlinder Bouwmeester    klas 3
17 nov.   Luna Cailliau                Pauline/ Liselotte
18 nov.   Simeon Iepema            klas 6
20 nov.  Cathelijne van Wezel    klas 4
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

door Wieger Veerman, euritmietherapeut.
18 november organiseert stichting Rozenhart om 20.00 uur een leer- en doe- avond waarop u kunt
ervaren hoe actueel euritmie kan zijn.Na een inleiding over de krachten die in ons immuunsysteem werkzaam zijn, worden van daaruit
enkele oefeningen opgebouwd en aangeleerd, waarmee u de komende wintermaanden daadwerkelijk
uw immuunsysteem kunt ondersteunen en versterken.VRIJESCHOOL de BERKEL, Henri Dunantweg 4, 7201 EV ZutphenZaal open vanaf 19.30 uurAanmelden is noodzakelijk, 06-55623033Meer info: http://www.stichtingrozenhart.nl/

 

In het midden de mens en de toekomst van het vrijeschool onderwijs

In de jaarkalender staat de algemene ouderavond gepland op dinsdag 30 november.
In verband met de beschikbaarheid van de uitgenodigde spreker wordt deze avond verplaatsen
naar donderdag 2 december.
Dit uiteraard onder voorbehoud van wat er dan kan en mag wegens corona beperkingen.

Deze avond zal Christof Wiegert een lezing houden over zijn bespiegelingen op honderd jaar vrijeschool onderwijs,
de essentie van het vrijeschool onderwijs en wat wij te doen hebben om de komende honderd jaar
vrijeschoolonderwijs vorm te geven.

Plaats: zaal aanvang 20.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Lucas Sint

 

Stichting Vrijescholen Athena organiseerde voor personeel, ouders en rvt. leden een verbindende middag op zaterdag 13 nov.
Wegens de oplopende besmettingen lijkt het Stichting Athena het onverstandig om het door te laten gaan.
Het is verplaatst naar het nieuwe jaar namenlijk zaterdag 2 april 2022.

Wil je je alvast aanmelden voor 2 april? Dat kan!

 

Heb je je nog niet aangemeld, maar wil je graag aanwezig zijn bij deze verbindende middag
op zaterdag 2 april 2022 met Josien de Vries in Apeldoorn? 

Stuur dan even een mailtje naar mvanderaa@vsathena.nl.


 

 

8 nov.    Roos Raak                    klas 3
9 nov.    Annebel Creemer          klas 4
9 nov.    Juul Terwel                    klas 5
10 nov.  Xiara Djoehri                 klas Gerty
11 nov.  Jasper Huiskes              klas 2
12 nov.  Ronja Gillissen - Assink klas 4
12 nov.  Melle Prinsen                 klas 6
14 nov.  Mara Hendriks               klas 2
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

Op dit moment is het fenomeen Squid Game, een Zuid-Koreaanse drama serie van Netflix, wereldwijd een mega hit.Veel mensen kijken het,
spreken er over en spelen het na.
Ook op TikTok, Instagram en andere online platforms komen beelden voorbij.

Squid Game is een serie waarbij maatschappelijke thema’s op gruwelijke, pijnlijke en schrijnde wijze worden verbeeld.
Kinderspelletjes verworden tot moordpartijen, machtsmisbruik en afhankelijkheid.
Voor volwassenen soms schokkend en choquerend maar het zet ook aan tot reflectie en nadenken, dus misschien ook
een buitengewoon interessante serie.
Kinderen kunnen dat echter niet zoals volwassenen dat kunnen.
Maar het blijkt dat veel kinderen dit kijken, ook bij ons op school en zelfs in lagere klassen.
En het is werkelijk niet voor niets een 16+ serie. Als opvoeder heb ik zorgen over het effect hiervan op de kinderen,
hun spel en hun ontwikkelen.
Ik wil niet belerend zijn maar mijn zorgen delen en toelichten waarom ik die zorgen heb:
 

Lees meer...

 

Het thema van de Kinderboekenweek deed ook mij weer nadenken over mijn werk en dan met name de vraag:
Waar lukt het mij om werkelijk dat te doen wat mij drijft en waarvoor ik elke dag weer in de trein of auto stap?
Waar ben ik in staan om echt van betekenis te zijn en een verschil te maken?

De afgelopen twee dagen zijn misschien wel een mooie illustratie daarvan.
Want toen ik werd wat ik nu ben en/of doe stond twee dagen vergaderen met het bestuur en de collega directeuren
niet in het lijstje van pluspunten.
En een goed deel van de tijd was het ook niet inspirerend en al was het heus wel nuttig, ik had niet de indruk dat ik
daarmee nou veel toevoegde aan het onderwijs op de Kleine Johannes en daarmee aan de ontwikkeling van kinderen.
Maar die momenten waar het ging om wezenlijke dingen die ons allen raken en over de identiteit van onze scholen,
over leren en over verbinden, realiseerde ik mij weer dat ik het daar voor doe en al zijn het soms kleine en schaarse momenten,
die doen er voor mij alles toe.

Twee thema’s van het directeuren overleg wil ik er hier uitlichten omdat het mij bezighoudt, iets is wat onder veel ouders
leeft en waar we in mijn ogen de komende tijd hard aan moeten willen werken.

Deel – geheel

Een van de krachtigste instrumenten waar we op de vrijeschool mee werken is dat we uitgaan van het geheel en van daaruit naar de delen gaan.
Bij taal en rekenen maar ook in alle andere gebieden.
We leven in een tijd waarin het optellen van delen een doel opzicht lijkt en het besef en oog voor het geheel verdwenen lijkt te zijn.
We zijn een verzameling van individuen, we stapelen kennis in plaats van in samenhang te leren en te ontwikkelen, we verrijken
ons met stukjes van een bedrijf en hopen dan geluk te verkrijgen maar de eerlijke prijs voor een pak melk wordt niet betaald.
Een appeltaart is niet een optelling van stukjes taart maar een geheel om samen te delen.

Maar waar lukt het ons op school om werkelijk nog vanuit het geheel te werken? En waar en waarom niet?
Welke keuzes maken wij ten aanzien van het periode onderwijs wat in vanuit het geheel zou moeten werken?
Hoe verhouden wij ons tot een uitstekende en slim gemaakt rekenmethode die als een van de kern principes herhaald optellen hanteert?
Thema’s die mij bezighouden en raken aan onze identiteit als school en mens.

Vitaliteit – lerarentekort – USP

Een ander thema wat urgent en uiterst interessant is, is het komende leraren tekort en de vele daaraan gerelateerde thema’s.
Ik denk dat wij voor veel (toekomstige) leerkrachten veel te bieden hebben en krachtige unique selling points hebben.
De schoonheid van het onderwijs, de ruimte voor eigenheid en autonomie, een sterke visie met een rijke leerlijn, een prettige omgeving etc.
Aan de andere kant staat juist dat stuk altijd onder druk.
Het gezond makende en energie gevende van het vrijeschool onderwijs is juist de pedagogiek, de vrijheid en ruimte om juist
dat te doen wat aan de orde is voor het kind of de klas.
Maar geven we wel ruimte om dat te leren?
En om het echt uit te kunnen oefenen?
De veelheid aan eisen en wensen maar ook de hoge verwachtingen die aan leraren gesteld worden zorgen voor een enorme werkdruk.
Welke beginnende leraar wil en kan dat?
En hoe is dat met en voor de leraren die nu voor de klas staan?
Wat hebben we te de komende tijd voor elkaar en voor de toekomst?

Kortom om, veel stof om over na te denken, aan te werken en ons toe te verhouden.

Leuk vak wel.

Goed weekeinde,

Lucas