Hierbij nog even een samenvatting van de belangrijkste punten voor als we maandag weer open kunnen:

 

Groepen en lesdagen

· De kinderen komen om de dag naar school volgens het eerder gemailde rooster.

· De groepen zijn random ingedeeld en er kan niet geruild worden.

· De lesdagen zijn volgens het gewone rooster (klas 1/2/3 beginnen 10 min later)

· Er is vanaf maandag ook weer (buiten) gym.

o Graag gesloten schoenen aan en eventueel een schoon shirt mee. Er wordt niet bij gym omgekleed (park)

o (Klas zes heeft ook gewoon gym in de halve groepen zoals die op maandag aanwezig zijn en zijn daarna vrij.)

· De kleuters hebben hun normale buitendagen (in de halve groep), klas één blijft op school.

 

(nood)opvang

· BSO is er alleen op de dagen dat de kinderen op school zijn.

· Noodopvang kan aangevraagd worden als voorheen en blijft alleen beschikbaar voor ouders in vitale beroepen of voor kwetsbare gezinnen.

 

Halen en brengen

· Alle ouders blijven buiten de hekken van het plein met uitzondering van de kleuterouders.

· De ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het houden van 1.5 meter afstand.

· Ouders parkeren fietsen niet voor de ingang noch op de stoepen om voldoende ruimte te houden (wel: zijkanten school en verder in de buurt, en “kiss and ride by bike”).

· Breng kinderen van de kleuterklassen en de klassen 1/2/3 zo mogelijk zonder fiets om zoveel mogelijk loopruimte over te houden.

· Alle leerkrachten staan vanaf 8:20 uur bij hun deur (zie onder) en ontvangen de kinderen die vervolgens direct naar de klas gaan.

· Ouders en kinderen komen strak op tijd om wachtende groepen ouders te voorkomen.

· De klassen 1/2/3 beginnen 10 minuten later! (zie onder).

- De eindtijden blijven hetzelfde

· Kleuterouders brengen de kinderen op het kleuterplein op de aangegeven plek.

 

Naar school of thuis

· In principe komt iedereen naar school.

· Verlof aanvragen kunnen neergelegd worden bij de directeur

· Bij corona gerelateerde klachten (kind zelf of gezin), volgen we de adviezen van het RIVM

Jaarplanning en activiteiten

·

Alle gezamenlijke activiteiten komen te vervalen. Dus geen:

o Jaarfeesten met ouders

o Ouderavonden op school

o Schoolreisjes (ook klas zes)

o Toneelstukken met publiek

o Ook de herfstmarkt gaat niet door

 

Afgelopen week waren en volgende week zijn jarig:
7 mei         Ishmael Bah                klas 5
7 mei         Suleman Bah               klas 5
8 mei         Willem Olde Weghuis   klas 3 
9 mei         Christofor Costea         klas 6
12 mei       Fien Eggink                 klas Marije / Karin
13 mei       Boris Willemse            klas 1
14 mei       Siebe Lankreijer           klas 3
16 mei       Levin Lucas                 klas Gerty
16 mei       Frank Tuinstra             klas 5
Van harte gefeliciteerd!

Er zijn deze week geen jarige kinderen.

 

Formatie schooljaar 2020-2021

Ondanks dat ongeveer alles anders is dan anders zijn we toch al flink bezig met de planning van volgend jaar.
Een van de belangrijkste dingen is natuurlijk wie er komend jaar voor welke klas staan.

Naast de vaste docenten doen we ons best om zoveel mogelijk stageplekken te bieden aan pabo studenten en
zij-instromers om zo ons steentje bij te dragen aan het opleiden van (vrijeschool) docenten.
Hierdoor kan het goed zijn dat er ook komend jaar regelmatig verschillende stagiaires in de school meelopen en voor de klas staan.

We gaan in principe van niemand afscheid nemen maar vanzelfsprekend zijn er wel weer wat wisselingen in de bezetting van de klassen.
Met name voor de nieuwe eerste klas is het altijd spannend wie de juf of meester gaat worden.
Deze ouders zijn gister al ingelicht wie dat gaat worden.

De bezetting ziet er als volgt uit:

Kleuterklas 1

Gerty Schuitema

5 dagen

Kleuterklas 2

 

Marije Slot

Karin Hanterink-Kroon

 

3 dagen

2 dagen

 

Kleuterklas 3

 

Gerda Vermeulen

 

5 dagen

Klas 1

 

Adrienne Plattel

Conny Koers

 

4 dagen

1 dag

Klas 2

 

Beike Swennenhuis

Conny Koers

 

4 dagen

1 dag

 

Klas 3

 

Els van der Veer

 

5 dagen

Klas 4

 

Saskia van Aartsen

Greet Wezenberg

 

4 dagen

1 dag

Klas 5

 

Wietske Brandsma

Greet Wezenberg

 

4 dagen

1 dag

Klas 6

 

Bernard Tellegen

Greet Wezenberg

 

4 dagen

1 dag

 

School open na de meivakantie?

We weten natuurlijk nog niet hoe het verder gaat na de meivakantie en dat maakt het voor ons allemaal heel lastig om vooruit te kijken en te plannen.

We gaan er vanuit dat we zeker niet in zijn geheel open zullen gaan omdat zeer waarschijnlijk de anderhalve meter maatregel van kracht zal blijven.
Ons gebouw kennende kunnen we dat zeker niet garanderen met 250 kinderen en 20 medewerkers.
Met de noodopvang en een paar docenten is het soms al een “dansje om elkaar heen” om bijvoorbeeld de klas of het gebouw in en uit te gaan.
Zodra we weten waar we aan toe zijn gaan we met elkaar in overleg over wat dat voor ons betekent en daarna kunnen we ook naar de ouders
en kinderen communiceren wat dat voor hen betekent.
In de loop van de volgende week kan ik daar dus pas uitsluitsel over geven.

We verzorgen vanzelfsprekend ook na de vakantie noodopvang als we nog niet (geheel) open kunnen.
Ouders die daar gebruik van moeten maken kunnen zich direct tot mij wenden.

 

 

Deze week hebben we geen jarige.

Met het afstandsonderwijs wat we in deze dagen met elkaar uit de grond hebben gestampt is het grootste gemis
denk ik de sociale contacten en interactie.
Elke leerkracht doet zijn best om voeling te houden met de kinderen en hoe het met hen gaat,
maar zoals één van de docenten van de week zei: “Lucas, dit is niet het werk waar ik voor gekozen had”.
En dat klopt. Want juist het werken met de kinderen, het directe contact en het zien, voelen en ervaren wat er nodig is voor elk kind is
waar we als Vrijeschool dagelijks mee bezig zijn. En dat gaat nu maar mondjesmaat.
Ook voor de ouders en leerlingen is het veelal een pittige tijd en ik heb groot respect voor het feit dat er zoveel aan thuisonderwijs wel lukt.

Een van de manieren om het stuk gemeenschap en samenhang te verzorgen met elkaar zijn de jaarfeesten.
Deze dagen zullen we Pasen vieren op een wijze anders dan alle andere jaren.
Maar laten we de gedachte van de wedergeboorte en het vieren van de lente en nieuw leven allen op onze eigen wijze
vieren met elkaar en onze naasten in ons bewustzijn.

Hopelijk zijn is de school weer open tijdens het pinksterfeest.
Al houden we wel al rekening met de noodzaak voor een alternatieve vorm.

Vrolijk Pasen en alle goeds,

Lucas

 

Bij ‘lente’ denk je aan een teer groene waas over de bomen, zwellende knoppen, de eerste eendenkuikentjes in de sloot en huppelende lammetjes in de wei.
Als de natuur weer tot leven komt, is dat een feest op zich. De winter is voorbij en we verheugen ons op het langere daglicht, de warmte van de zon,
de mooie voorjaarskleuren en het jonge leven… Het leven kan weer verder gaan. 

Van Palmpasen tot Pasen
Pasen is een echt lentefeest, dat gaat over de vernieuwing van het leven.
Dit feest begint met Palmpasen en eindigt een week later op Palmzondag.
Pasen valt op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente.
Dit samenspel van kosmische krachten maakt dat Pasen elk jaar op een andere datum valt. 

Palmpasen 
De zondag voor Pasen noemen we Palmzondag.
In de Christelijke kerk wordt de intocht van Jezus in Jeruzalem herdacht.  

Pasen
Pasen is het feest van de opstanding. Al in de voorchristelijke tijd waren het ei en de haas lentesymbolen.
Het ei verwijst naar het nieuwe leven; de ronde vorm geeft aan dat het leven geen begin of einde kent, maar altijd doorgaat.
De haas is een heel kwetsbaar dier, een echt prooidier dat door andere dieren gegeten wordt.
Hij verdedigt zich voornamelijk door zijn grote vruchtbaarheid.
De haas staat voor de levenskracht van de plantenwereld, die zichzelf onbaatzuchtig wegschenkt als voedsel voor dier en mens.  

Als paasei en paashaas zijn het ei en de haas ook bij de symboliek rond het paasfeest gaan horen.
Ze laten namelijk iets zien van de essentie van Pasen. Het kuikentje moet, om verder te kunnen leven, eerst door een schaal van dode kalksteen breken.
Van de haas wordt gezegd dat hij de plaats inneemt van een door jagers achtervolgde soortgenoot.
De achtervolgde haas kan op adem komen doordat een ander zich voor hem offert: dat maakt de haas tot Christussymbool. 

Herma Dennekamp. 

 

 

14 april        Janne van Sen            klas Gerda
16 april        Linge Glaudemans      klas 1
16 april        Pien de Jong              klas 3
18 april       Paulien van Breevoort   klas 2
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

 

Zoals we allemaal weten gaat deze situatie nog wat langer duren en dus moeten we ons daar ook op instellen.
Dat betekent voor jullie als gezin nog meer en langer omgaan met deze soms lastige situatie.
Kinderen die aan het werk moeten en begeleiding nodig hebben, juffen en meesters die wat willen en op allerlei manieren
proberen handreikingen te doen en vaak ook nog je eigen werk.
Het valt allemaal niet mee. Ja wij hebben het ook druk, maar schroom niet om aan de bel te trekken als het nodig is,
we denken graag mee en zijn er voor jullie en de kinderen.  

Lees meer...

9 april    Laila de Bruine        klas 4
9 april    Otje Molkenboer      klas 6
9 april    Olsen Posthumus   klas Gerty
10 april  Jolijn van Zadelhof   klas 5
12 april  Hugo Soeter           klas 2
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

De situatie van isolatie en online school leiden tot veel vragen.

Daarom hebben we elke dinsdag en donderdag een online spreekuur.

Féminique Mulder, onze intern begeleider, zit elke dinsdag en donderdag van 9.30 tot 11:00 uur voor u 
klaar om antwoord te geven op uw vragen of voor een luisterend oor.
U kunt haar mailen op ib@vsdekleinejohannes.nl of bellen op 06-34413663.

 

4 april         Sol de Jong   klas 6
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

Pff, wat een gedoe zo’n virus.

Met man en macht zijn we bezig om zoveel mogelijk te stroomlijnen en te onderzoeken wat nou de beste wegen zijn om eenduidig met elkaar,
de ouders en de leerlingen te communiceren zonder dat systemen en mensen overbelast raken.
Er is al heel veel in gang gezet en de leerkrachten hebben bewonderenswaardig snel en adequaat geschakeld waardoor alle leerlingen snel en
relatief duidelijk wisten waar ze aan toe waren.
 

Lees meer...

23 mrt.         Meie Hanekamp        klas Gerda
24 mrt.         Jinte Groothedde       klas 4
24 mrt.         Bob van der Noord     klas 2
25 mrt.         Siebe Hoogstraat      klas 2
27 mrt.         Vanja Stevcic-Lukic   klas 3
28 mrt.         Olaf Giljam               klas 2
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

In overleg is besloten om het bezoek op do. en vr. volgende week van de schoolfotograaf niet door te laten gaan.

We gaan in overleg met foto Koch of het mogelijk is om een alternatieve datum te prikken voor een nieuwe afspraak.